Pagina's

donderdag 12 juli 2012

Dagboekschrijven

Eindelijk zomervakantie... dus volop tijd voor leuke dingen.

Zo kom ik ook eindelijk weer toe aan dagboekschrijven.  Als kind schreef ik in een dagboekje met een echt slotje. Ik schreef letterlijk voor het slapen gaan op wat ik die dag gedaan had. Deze manier van schrijven heb ik achter mij gelaten. Ik schrijf niet meer in een boekje, maar op losse blaadjes die ik mooi versier met plaatjes, tekeningen, kleurtjes, enz. die ik dan later in een map doe.
Eigenlijk doe ik nu vooral aan creatief dagboekschrijven. Het leuke van creatief dagboekschrijven vind ik dat de schrijftechnieken en daarmee de schrijfregels ondergeschikt aan het schrijven zelf zijn!
Dat betekent dat ik heerlijk schrijf zonder te kijken naar een goede opbouw in tekst, spelling, gramatica en mooie zinnen. Zo kom ik tot mijn eigen kern.
Een aantal richtlijnen die ik altijd gebruik voor het schrijven:
  • Fijn schrijf- en knutselmateriaal;
  • Begin met een datum;
  • Blijf doorschrijven, stop niet, denk niet na, laat de pen op het papier;
  • Verwijder niets, alles wat je schrijft is goed;
  • Wanneer er ineens niet meer komt, herhaal dan het laatst geschreven woord, je zal merken dat er dan toch ineens weer iets komt;
  • Spreek van te voren af hoe lang (tijd of bladspiegel) je wilt schrijven. Bijv. 10 minuten, zet de kookwekker of 1 A4-tje;
  • Het gaat om het proces en niet om het produkt.
Voor meer leuke schrijftips en -suggesties voor creatief dagboekschrijven zie dit leuke weblog van Kriebels en Krabbels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten