Pagina's

zondag 25 maart 2012

Open huis bij Angelcorner Jophiël - deel 2


Vandaag was er open huis bij Angelcorner Jophiël met als thema "Lente en Pasen." Voor mij was het de eerste keer dat ik erbij was.
We hebben gedanst, muziek gemaakt, naar een gedicht geluisterd en ik...
Ik heb een fabel vertelt: 'De gans met de gouden eieren'. Deze fabel gaat over geluk.

Een arme boer ziet op een dag een schitterend gouden ei ziet liggen in het nest van zijn lievelingsgans. Hij wil het aanvankelijk weggooien, maar bedenkt zich en neemt het mee om het nader te onderzoeken. Het ei is van zuiver goud! De boer kan het niet geloven. Zijn verbazing wordt nog groter wanneer hij de volgende dag dezelfde ontdekking doet. Elke dag weer rent hij, zodra hij wakker wordt, naar het nest en steeds weer vindt hij een gouden ei. Het lijkt te mooi om waar te zijn. 
Omdat zijn hebzucht en ongeduld alsmaar groter worden valt het hem steeds zwaarder om de volgende dag af te wachten.
Hij besluit dan ook de gans te slachten om de eieren er allemaal tegelijk uit te halen. Maar als hij het dier opensnijdt is er geen gouden ei te bespeuren. Hij zal er ook nooit meer één aantreffen, hij heeft de gans die hem de gouden eieren leverde vermoord.

De moraal is natuurlijk dat je het kleine geluk moet waarderen en geen hebzucht te hebben.

Om het geluk ook mee te geven aan alle aanwezigen kregen ze van mij allemaal een eigen gouden 'geluks' ei mee naar huis. (Nu maar hopen dat het werkt!)

2 opmerkingen:

  1. En geluk zit soms in kleine dingen! Je krijgt van mij een award. Zie http://beeldenvandeziel.blogspot.com/2012/03/liebster.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Kriebels en Krabbels,
    WAT BEN IK HIER BLIJ MEE!!!!
    Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen