Pagina's

woensdag 18 april 2012

Vieren van Jaarfeesten


In oude tijden en culturen leefde men veel in het ritme van de natuur en werden de seizoenen ook verinnerlijkt. Men beleefde en vierde de Lente, Zomer, Herfst en Winter.
Omdat ik ook zoveel mogelijk met de natuur probeer te leven vier ik de jaarfeesten.
In totaal zijn er 8 jaarfeesten in een jaarcyclus/jaarwiel.

Yule          21 december       Begin van de winter en de kortste dag en de langste nacht.
Imbolc         2 februari         Ploeg- en zaaifeest, wat wil jij zaaien?
Ostara        21 maart            Begin van de lente en dag en nacht zijn even lang.
Beltane      30 april              Landbouwfeest, bevruchting van de zaden.
Midzomer  21 juni               Begin van de zomer en de langste dag en de kortste nacht.
Lammas      2 augustus        Oogstfeest, oogsten wat je gezaaid hebt.
Mabon       23 september     Begin van de herfst en dag en nacht zijn even lang.
Samhein    31 oktober          Transformatie, magisch nieuwjaar.

Ik vier de jaarfeesten ook in groepsverband. Tijdens deze jaarfeesten gebruiken we de kracht van de natuur en haar symboliek om ons te ondersteunen in waar we mee bezig zijn in de jaarcyclus. De jaarfeesten vier ik in Voorburg op een avond (19.30 - 22.00 uur €30,-) rond de oorsprokelijke datum van het jaarfeest. Tijdens deze avonden zullen creativiteit en eigen ervaringen centraal staan.

Wanneer je  interesse hebt om een jaarfeest bij te wonen neem dan contact met mij op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten