Pagina's

dinsdag 24 januari 2012

Wat ligt er op jouw nachtkastje?

Ik vind het altijd een boeiende vraag:
'Wat ligt er op jouw nachtkastje?'
Nu ik weer volop met een aantal cursisten de cursussen Channelen (die ik zelf ontwikkeld heb met mijn gids Elly) doe, krijg ik weer allerlei leuke ideeën.
Zo bedacht ik in de herfstvakantie de workshop Damestasjes en.... en nu bedenk ik het lezen van je nachtkastje! Maar ja, om die nu mee te zeulen naar de workshopruimte....
Als je zelf kan channelen is het wellicht eens leuk dit voor jezelf te doen!

'Wat ligt er op jouw nachtkastje?' is echter ook een vraag die veelal duidt naar een boek dat je voor het slapen gaan leest.
Van de week vertelde ik aan mijn Lief dat ik zo dankbaar ben dat ik kan lezen. Hij trok een wenkbrauw naar mij op. Ik weet het, soms maak ik uit het niets een opmerking die voor mij heel logisch is en aangeeft waar ik over na heb gedacht, maar voor de ander lijkt het op het delen van een feit uit het niets, waar ze verder niets mee kunnen.

Ik realiseerde mij van de week dat ik blij ben dat ik heb kunnen leren lezen op school. Anders had mijn leven er heel anders uitgezien!
Waarmee verreikt mijn leven zich doordat ik kan lezen?
Zomaar even een lijstje met 8 punten:
- het lezen van boeken (of liever verslinden van boeken);
- mij verliezen in verhalen op schrift;
- het geven van woorden aan gedachten op papier;
- het schrijven van liefdesbrieven;
- het lezen van een lieve mail van een vriend(in);
- het schrijven van een gedicht voor mijn opa;
- het schrijven van artikelen (Mijn nieuwste passie! Later meer hierover!)
- het bijhouden van mijn blog, met mooie en bijzondere dingen die ik meemaak.
- het maken van lijstjes, zodat ik niets vergeet!

Maar dan nu het antwoord op de vraag:
'Wat heb ik liggen op mijn nachtkastje?'
Wijze mannen - Susan Smit
´Na het schrijven van Wijze vrouwen had ik het gevoel dat ik iets voer het hoofd zag. De helft, om precies te zijn. Ik miste de mannelijke blik op wijsheid en levenskunst. In Wijze mannen wil ik mannen en vrouwen helpen om de kwaliteiten van mannelijkheid ten volle te begrijpen, ervaren en benutten. Mannelijkheid in de traditionele zin van het woord betekent winnen, ten strijde trekken en domineren. Dat is een eenzijdig en schraal beeld van mannelijkheid, waarbij het wilde, vaderlijke, wijze, creatieve, nobele en liefhebbende deel geen plek heeft.´
Een prachtig boek dat ik een tijd geleden van mijn vriendin heb gekregen! Sinds die tijd ligt het op mijn nachtkastje. Af en toe moet ik het eens afstoffen, omdat ik het al een tijd niet heb vast gehouden. Maar met regelmaat pak ik het en lees ik één van de interviews / verhalen uit dit boek.
Ook het andere boek"'Wijze vrouwen' van Susan is zeer betoverend.

'En wat ligt er op jouw nachtkastje?'

1 opmerking:

  1. op dit moment ben ik bezig in 'Een schitterend gebrek' van Arthur Japin. een prachtig boek met een betoverende schrijfstijl. Een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen