Pagina's

donderdag 14 juli 2011

Leven met de Reiki Leefregels



Dr. Mikao Usui heeft de Reiki Leefregels opgesteld nadat hij met de bedelaars in de straten
van Kyoto, in Japan had gewerkt. Hij gaf ze veelvuldig Reiki en was blij te zien dat het beter met hen ging. Maar zodra hij niet meer kwam ging het opnieuw bergafwaarts met hen. Volgens Usui kwam dit omdat ze alleen maar de Reiki ontvingen, maar er niet naar leefden, ze bleven immers bedelen, terwijl ze met zijn hulp instaat waren iets van hun leven te maken. Oftewel Usui vond dat Reiki een levensvisie is. De Reiki Leefregels helpen je zoveel mogelijk daarbij.


Ondanks dat de Reiki Leefregels een tijd terug geschreven zijn, zijn ze vandaag de dag nog steeds relevant.

Mijn leven met de Reiki Leefregels
Vandaag was ik mij weer eens bewust van de Reiki Leefregels. Vooral de leefregel over dankbaarheid draag ik al lang met mij mee. Vandaag ben ik voor vele kleine dingen dankbaar.
Hieronder noem ik er een aantal: 
- Vandaag ben ik dankbaar dat de takken die van de bomen afgewaaid zijn in mijn tuin niets beschadigd hebben.
- Vandaag ben ik dankbaar dat ik een dak boven mijn hoofd heb en een heerlijke warme trui aan kan doen.
- Vandaag ben ik dankbaar dat de katten heerlijk op schoot komen zitten.
- Vandaag ben ik dankbaar dat mijn Lief blij is mij te zien na een dag werken.
- Vandaag ben ik dankbaar dat ik samen met mijn moeder gelachen heb.

Kan jij ook één ding bedenken waar jij vandaag dankbaar voor bent?

Originele Japanse woorden en uitspraak van de Reiki Leefregels
Ineens realiseer ik mij dat ik lang geleden de Japanse woorden, inclusief uitspraak van de Reiki Leefregels wist. Na wat speurwerk in mijn eigen bibliotheek van een kleine 40 Reiki boeken en vele aantekeningen heb ik het gevonden.

De Reiki Leefregels in het Japans:
Japanse schrijfwijze:               Fonetische wijze:               Vertaling:                        
Kyo Dake Wa                           Kioh dakeh wah                   Alleen vandaag…..

Okolu-na                                    Okoru-nah                            word niet boos
Shinpai suna                             Shin-pei su-nah                   maak je geen zorgen
Kansha shite                             Kansha she-the                   wees dankbaar
Goo hage me                           Gooh hage me                     werk  hard (aan jezelf)
Hito ni shinsetsu ni                   Hito nie schin-set-tzu nie    wees vriendelijk tegen anderen

De uitspraken zijn hier met één druk op de Play-knop bij het schuifbalkje te beluisteren. (Denk eraan het geluid aan te zetten van je computer.)

Wanneer je zelf ook (meer) aan de slag wilt met de Reiki Leefregels dan is de cursus: Reiki-verdieping: De Reiki Leefregels wellicht iets voor jou.

2 opmerkingen:

  1. Vandaag....ben ik dankbaar dat ik je blog gevonden heb.

    Ondanks dat ik niets van Reiki af weet realiseer me ik dat er al een tijdje een verandering in mijn leventje aan de gang is. Vandaag een dag van uitersten.

    Dankbaar, ben ik vandaag dat m'n kleine manneke me in m'n armen springt na een weekje kamp. Ik ben vertederd als hij een miertje in de tuin zet dat uit z'n tas gekropen kwam, dankaar dat hij al zo jong het leven respecteert.
    Ik ben dankbaar dat de hond zich weer happy voelt en mij dat laat weten met een dikke knuffel.

    En niet het minste ben ik dankbaar voor het telefoontje uit het ziekenhuis, dat alles goed is gegaan en we vanavond weer samen zijn...

    Tegelijkertijd voel ik me rot als ik zie hoe een naaste haar leven vergooit dat ze terug heeft gekregen en hoe ze daarmee onze ouders pijn doet. Daar heb ik nog geen balans in gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag... ben ik dankbaar voor jouw reactie.

    Kijkende naar de 'kleine' dingen waar we dankbaar voor zijn kan onze pijn op andere gebieden vaak een beetje verlichten.

    BeantwoordenVerwijderen